Hälytykset perustuvat mittausarvojen seurantaan sekä laitetyyppikohtaisiin hälytyksiin. Seuraavassa yleisimmät hälytystyypit.
Vesivuoto
MBus-vesimittarit – Hälytys luodaan, jos vedenkulutus on jatkunut keskeytyksettä yli vuorokauden. Hälytys pysyy aktiivisena, kunnes kulutuslukema on pysynyt muuttumattomana yhtäjaksoisesti vähintään 1 tunnin ajan. Jatkuvan kulutuksen päätyttyä hälytys asetetaan automaattisesti ”Ei aktiivinen”-tilaan.
LoRaWAN-vesimittarit – Hälytys luodaan, jos laitte raportoi vesivuodosta. Raportointi riippuu laitemallista ja sen konfiguraatiosta.
Luentavirhe
MBus-vesimittarit – ”Luentavirhe” Hälytys luodaan, jos kulutuslukemaa ei saada luettua määrätyn ajan sisällä. Ongelma voi johtua häiriöistä MBus-väylässä, viallisesta vesimittarista, tai impulssimittarin ollessa kyseessä viallisesta mittarikohtaisesta tiedonkeruuyksiköstä. Jos hälytys ei siirry itsestään ”Ei aktiivinen”-tilaan vuorokauden kuluessa, ota yhteyttä laitetukeemme.
Ei kulutusta
MBus- ja LoRaWAN-vesimittarit – Hälytys luodaan, jos vedenkulutus on pysynyt muuttumattomana yhtäjaksoisesti 70 vuorokauden ajan. Hälytys perustuu kylmävesi-lämminvesi -mittariparin merkittävästi poikkeavaan kulutussuhteeseen viimeisen 70 päivän aikana. Jos mittariparin toisessa mittarissa on ollut kulutusta vähintään 100 litraa ja toisessa mittarissa 0 litraa, luodaan ”Ei lukemaa”-hälytys 0 litraa kuluttanelle mittarille. Aktiivinen hälytys muuttuu automaattisesti ei-aktiiviseksi viimeistään 7 vuorokauden kuluttua hetkestä, jona mittarissa havaitaan kulutusta.
LoRaWAN-vesimittarit – Hälytys voidaan luoda edellä kuvatun lisäksi myös laitteen omaan tunnistukseen perustuen.
Ei yhteyttä
LoRaWAN-vesimittarit ja palovaroittimet – Hälytys luodaan, jos laiteesta ei ole vastaanotettu tietoja 36 tunnin aikana. Ongelma voi johtua häiriöstä kuuluvuudessa, tai viallisesta mittarista. Jos hälytys ilmenee useassa laitteessa, vika on todennäköisesti tukiasemassa. Jos tukiasema vaikuttaa toimivan odotetulla tavalla ja tämän uudelleenkäynnistys ei korjaa ongelmaa, ota yhteyttä laitetukemme.
Paristo vähissä
LoRaWAN-palovaroittimet – Hälytys luodaan laitteen raportoidessa alhaisesta pariston varauksesta. Laite tulisi tämän hälytyksen ilmaantuessa korvata uudella. LoRaWAN palovaroittimien pariston kestää tyypillisesti n. 10 vuotta.
Laitehäiriö
LoRaWAN-palovaroittimet – Hälytys luodaan, kun palovaroitin raportoi laitehäiriöstä. Hälytys sisältää laitehäiriön tarkemman syyn. Yleisimpiä syitä ovat laitteen irroittaminen kiinnitysalustastaan, laitteen epäpuhtaudet, ja laiteviat.
Palohälytys
LoRaWAN-palovaroittimet – Hälytys luodaan, kun laite varoittaa tulipalosta äänimerkein. Vaikka laitteet raportoivat tiedon palohälytyksestä, PAM Flatco ei itsessään ole palovalvontajärjestelmä eikä sitä tule sellaisena käyttää.
Hälytysilmoitusten käyttöönotto
Käyttäjät voivat itse valita, milloin Flatco ilmoittaa hälytyksistä. Uudesta aktiivisesta hälytyksestä lähetetään ilmoitus välittömästi kaikille hälytysilmoitukset tilanneille käyttäjille. Hälytyksen pysyessä aktiivisena, uusi ilmoitus lähetetään automaattisesti kerran vuorokaudessa. Jos toistuvat ilmoitukset ovat tarpeettomia, hälytys voidaan kuitata. Kuittauksen jälkeen kyseisestä hälytyksestä ei lähetetä toistuvia hälytysilmoituksia kenellekään käyttäjälle. Myös ”Ei aktiivinen” hälytys on mahdollista merkitä kuitatuksi. Hyvä käytäntö on, että kaikki hälytykset kuitataan merkityksi, kun ne eivät edellytä enää toimenpiteitä.
Valitse haluamasi hälytysasetukset avaamalla ylävalikosta asetukset (1).
Asetukset-sivun käyttäjä-välilehdellä, vieritä sivua ja etsi ilmoitusasetukset-kortti. Valitse ilmoitusten vastaanottotapa (2). Push-ilmoitukset on aktivoitava erikseen kaikilla laitteilla, joissa haluat push-ilmoitusten näkyvän. Kirjaudu Flatcoon haluamallasi laitteella ja ota push-ilmoitukset käyttöön ja paina päivitä-painiketta (4).
Hälytysasetusta muuttamalla (3) voit valita haluatko ilmoituksen kaikista hälytyksistä, vai hälytyksistä jotka tapahtuvat kohteessa, jonka vastuuhenkilöksi sinut on asetettu. Voit myös poistaa hälytysilmoitukset kokonaan käytöstä.
Tallenna muutokset painamalla päivitä-painiketta (4).
Hälytysten hallinta
Hälytykset-sivu sisältää listan kaikista aktiivisista ja ei-aktiivisista hälytyksistä. Sivua voi suodattaa kohteilla (1). Sivun yläosassa on yhteenveto kaikkien, tai valittujen kohteiden hälytysmääristä (2). Listausta voidaan rajata lisäksi hälytyksen ja kuittauksen tilalla (3).
Aktiiviset hälytykset (5) näkyvät korostetulla pohjalla. Ei aktiiviset hälytykset (4) puolestaan vaalealla pohjalla. Hälytyslistan sisältöä voi muuttaa sisältö-valikosta (6). Listan järjestystä voi muttaa järjestä-valikosta (6), tai listan otsikoita napauttamalla.
Hälytys voidaan kuitata joko suoraan hälytyslistalta tai Näytä-painikkeesta avautuvasta hälytysikkunasta. Hälytyksen kuittaus on merkintä siitä, että hälytys on huomioitu. Kuittaus myös lopettaa kyseisen hälytyksen sähköposti-ilmoitusten lähettämisen. Hälytys (myös kuitattu) pysyy aktiivisena, kunnes sen aiheuttanut ongelma on korjattu. Hälytys siirtyy ”Ei aktiivinen” -tilaan, kun vika on korjattu.